Z aerodynamického tunelu na chodník: Bosch přináší inteligentní elektropohon do dětského kočárku
- Člen představenstva společnosti Bosch, Dr. Stefan Hartung: „Systém eStroller Bosch v sobě ukrývá know-how z celé společnosti.“
- Inteligentní senzory regulují elektrický pohon a funkci automatického brzdění.
- Devět z deseti rodičů dbá u dětských kočárků na komfort a bezpečnost.
- Aplikace pro smartphone propojuje systém Bosch eStroller přes Bluetooth.
Bühl – Síla větru je na stupni sedm. Vzduch v aerodynamickém tunelu cloumá dětským kočárkem rychlostí 60 km/h. Stříška prudce vlaje, ale kočárek se nehne z místa. Přitom jej nedrží ani parkovací brzda, ani lidská ruka. Stojí za tím systém eStroller od firmy Bosch. Jedná se přitom o mnohem víc než jen elektrický pohon. Je to asistenční systém pro dětské kočárky s rozsáhlou komfortní a bezpečnostní výbavou: kromě podpory při tlačení kočárku a funkce automatického brzdění sem patří například propojení přes aplikaci pro smartphony , alarm, jakož i nejrůznější hightech senzory. Tento systém představuje vstup společnosti Bosch na nový trh. „Systém eStroller Bosch v sobě ukrývá know-how z celé společnosti. V otázkách techniky a kvality pro nás přitom platí stejná měřítka jako v automobilovém průmyslu – včetně testování v aerodynamickém tunelu,“ říká Dr. Stefan Hartung, člen představenstva společnosti Bosch a vedoucí divize Mobility Solutions. Tento variabilní systém Bosch se stejnou
měrou hodí pro kočárky pro jedno dítě, sourozenecké kočárky i kočárky pro dvojčata. Poprvé jej použije začátkem roku 2020 švédský výrobce dětských kočárků Emmaljunga. Plánuje se spolupráce s dalšími výrobci.
Při zrychlování a brzdění pomáhají dva elektromotory
Poptávka po elektrické podpoře pro dětské kočárky roste. Otázky komfortu a bezpečnosti představují důležitá kritéria při nákupu dětského kočárku pro devět z deseti rodičů. To vyplynulo z reprezentativní ankety Bosch provedené mezi ženami a muži s dítětem ve věkovém rozpětí nula až čtyři roky a také mezi nastávajícími rodiči. „Společnost Bosch chce, aby její řešení týkající se mobility nabízela pomoc ještě před tím, než dítě začne chodit. Firma chce přinést inteligentní mobilitu do všech oblastí života,“ říká Hartung. Pohonnou jednotku systému tvoří dva tiché elektromotory na zadní nápravě – včetně modulu Bluetooth a inteligentního systému senzorů. Senzory, které se používají například také ve smartphonech, měří mimo jiné i rychlost a zrychlení kočárku a zároveň posuzují povrch, po kterém se pohybuje. Pomocí algoritmů dokáží ve zlomcích sekundy zjistit, co chce máma nebo táta právě udělat. Při jízdě do kopce pomáhají motory tlačit podobně jako u elektrokola. Když jede kočárek z kopce,
automaticky zabrzdí. Pokud by rodiče kočárek pustili, motorová brzda zabrání tomu, aby kočárek bez brzdění odjel, a elektromechanická aretace (EMA) zapojí parkovací brzdu. Systém eStroller si vystačí bez dodatečných spínačů nebo tlačítek na rukojeti – přístup typický pro Bosch: maximální technické nároky v kombinaci s uživatelsky příjemnou obsluhou.
Elektrická podpora ovšem nezvyšuje jen komfort a bezpečnost, ale zlepšuje také ergonomii kočárku. Bosch v uživatelských testech zjistil, že se dá pomocí systému eStroller rozhodujícím způsobem zlepšit držení těla rodičů: do kopce, v neschůdném terénu nebo při protivětru je nutné vynaložit výrazně menší sílu. Samobrzdící elektropohon z kopce citelně uleví zádům. Také při tlačení jednou rukou přináší jasné výhody díky své podpoře řízení. Například se dají snadněji zvládat zatáčky. Kromě toho pomáhá pohonný systém udržet stopu při přejíždění šikmých ploch. Rodiče nakonec často pohybují kočárkem jen jednou rukou, třeba když současně drží za ruku staršího sourozence.
Propojení s chytrým telefonem přes Bluetooth
Sílu elektrické podpory lze regulovat ve třech stupních pomocí příslušné aplikace pro smartphony (k dostání pro Android a iOS). Ta komunikuje přes Bluetooth se systémem eStroller. Aplikace navíc zobrazuje stav naplnění vyjímatelné baterie a včas uživatele upozorní, že je baterie téměř vybitá. Praktická a lehká Li-ion baterie 18V je uložena v uzamykatelném prostoru. Jde o stejnou baterii, která se používá v standartním elektrickém nářadí Bosch, jako jsou například akumulátorové šroubováky. Znamená to, že baterie kočárku se dá použít na nabíjení dalších zařízení. V případě potřeby je rychle po ruce náhradní baterie. Plně nabitá baterie – doba nabíjení činí přibližně dvě a půl hodiny – zajistí, v závislosti na stupni využití a hmotnosti kočárku, dojezd až 15 kilometrů. Přes USB rozhraní mohou rodiče navíc nabíjet svůj chytrý telefon. Pomocí aplikace je rovněž možné aktivovat alarm. Třeba v případě, že rodiče nechají stát kočárek před kavárnou. Pokud se pokusí neoprávněná osoba kočárek
odvézt, zobrazí se za podmínky existujícího Bluetooth spojení výstraha na smartphonu. Navíc se na kočárku rozezní alarm z integrovaného reproduktoru a parkovací brzda opět automaticky zabrzdí. Pokud by baterie cestou někdy přece jen došla, lze kočárek používat dál jako běžný dětský kočárek – aniž byste pocítili odpor motoru.