- Prezident divize Steffen Berns: „S prvním zahnutým přístrojovým panelem přináší Bosch do kokpitu vozidla novou dimenzi.“
- Větší volnost: Digitální uspořádání kokpitu příští generace.
- Větší bezpečnost: Spolehlivé rozeznání informací i v okrajových částech displeje.
- Více možností: S novým ovládáním displeje si řidiči automobilů sami určují, co se bude na přístrojovém panelu zobrazovat.
Hildesheim – Tomu se říká velkolepý úspěch. Bosch přináší do kokpitu sériových vozidel celosvětově první zahnutý přístrojový panel. To, co do našich obývacích pokojů a smartphonů dorazilo už dávno, přichází nyní jako první svého druhu také na silnice. „Časy plochých ukazatelů v autech jsou minulostí. S prvním zahnutým přístrojovým panelem přináší Bosch do kokpitu vozidla novou dimenzi,“ říká Steffen Berns, prezident divize Car Multimedia. Svou premiéru slaví zahnutý („curved“) přístrojový panel pro Innovision Cockpit nového VW Touareg. Volkswagen tak mění analogová zobrazení za displejem za libovolně konfigurovatelný zahnutý displej s vysokým rozlišením. Na přání zobrazí velkoplošné navigační mapy, informace o jízdě nebo status asistenčních systémů – podle toho, co chce řidič zrovna vidět. Tajemství ostrosti a kontrastu zobrazení na displeji spočívá v novém výrobním procesu, s nímž přístrojový panel odráží i při osvětlení slunečním zářením až čtyřikrát méně světla.
Větší bezpečnost, více prostoru, větší volnost
Dnes už každý ví, že země není placatá. To, že ani displeje v automobilech už nemusí být ploché, dokazuje Bosch svým všestranným digitálním a zahnutým přístrojovým panelem. Jeho zahnutí se řídí přirozeným zakřivením oka. Řidič tak například výrazně lépe vnímá i kontrolky a výstražné signály v okrajové části displeje. Oproti známým zahnutým obrazovkám z obývacích pokojů má tak i něco navíc: tam může sedět vždy jen jeden divák v optimálním úhlu. V automobilu se oproti tomu zahnutý přístrojový panel přizpůsobí vždy optimálně na pohled řidiče. „Zahnutý přístrojový panel znamená pro řidiče automobilů větší komfort a větší bezpečnost. Zároveň mají výrobci automobilů větší volnost a místo při uspořádání kokpitu,“ říká Berns. Výrobci totiž chtějí v kokpitu stále více upouštět od mechanických spínačů, tlačítek a ovládačů. Naopak velké monitory jsou na seznamu požadavků úplně nahoře – tak jako i zahnutý přístrojový panel Bosch. Ten na jedné ploše spojuje velké množství digitálních ukazatelů a
vyžaduje přitom téměř o dva centimetry menší místo než nezahnutý displej srovnatelné velikosti.
„Přej si něco“ v kokpitu
Tachometr, navigační mapy a telefonní seznam: řidič si zcela sám podle jízdní situace a osobních preferencí určí, jaký obsah se zobrazí na přístrojovém panelu s úhlopříčkou displeje přibližně 31 centimetrů (12,3 palce). O to se stará inteligentní řízení, které se – pro řidiče skryté – ukrývá v řídicí jednotce za kokpitem. To určuje, že se řidiči zobrazí vždy přesně ten obsah, který chce mít právě na očích. Řidič si vybírá například mezi detailními údaji o aktuální jízdě, navigační mapou, telefonními kontakty nebo detaily o playlistu, který se právě přehrává. Každou informaci je možné zobrazit buď celoplošně na celém displeji, nebo v kombinaci s jiným obsahem. Takže pokud si chcete například vedle klasického ukazatele tachometru zároveň zobrazit silniční mapu navigace a ještě svůj telefonní seznam, pohodlně toto nastavíte na multifunkčním volantu nebo na dotykové obrazovce informačního systému. Je také možné cílené zoomování navigační mapy přímo v přístrojovém panelu – to je
další novinka, která se poprvé využila v Innovision Cockpit VW Touareg.
Čtyřikrát menší oslnění
Vibrace, teplotní výkyvy, poruchovost: nároky na displeje v automobilech ve věcech kvality a robustnosti jsou vysoké. K tomu se přidává ještě skutečnost, že řidič musí také informace na monitoru spolehlivě rozeznat, dokonce i tehdy, když slunce svítí přímo na displej vozidla. U nového zahnutého přístrojového panelu Bosch se tedy využívá speciální výrobní postup: ten doposud u rovných displejů zajišťoval kontrastní zobrazení i v jasném okolním světle. Nyní se tento postup poprvé využije i pro zahnutý displej do kokpitů vozidel. U optického bondingu – tak se tento postup nazývá – se displej a skleněné zakrytí lepí přímo na sebe. Díky tomuto perfektnímu spojení dvou komponent odráží přístrojový panel až čtyřikrát méně světla. Pro řidiče to znamená, že prakticky nedochází k jeho oslnění a zobrazení na displeji jsou kontrastní a jasné jak při vystavení přímému slunečnímu záření, tak i za tmy.